Tuotamme puunkorjuupalveluita tällä hetkellä Metsähallitukselle. Puunkorjuupalveluiden osalta olemme aina kiinnostuneita järkevistä kasvumahdollisuuksista. Ajanmukaisen kalustomme sekä ammattitaitoisen henkilöstömme ansiosta pystymme tekemään kaiken tyyppiset leimikot energiapuun korjuusta aina päätehakkuisiin saakka tehokkaasti ja laatuvaatimukset täyttäen.
Metsässä töissä olevan koneen luona vierailu ja metsäautotiellä purkamassa olevan koneen ohi ajaminen
Jos ajat tietä, ja näet tien vieressä hakkuutyömaa-merkin, hidasta vauhtia ja seuraa tien lähiympäristöä. Koneet saattavat olla töissä aivan tien läheisyydessä tai poikkeustapauksissa myös tiellä. Metsäkoneen kirkkaat valot saattavat myös häikäistä tiellä liikkujia. Jos tulet tiellä olevalle laanialueelle, jossa ajokone on purkamassa, pysähdy aina varsinaisen laanialueen (=alueen jossa pinot ovat) ulkopuolelle! Älä koskaan pysähdy autolla koneen lähelle tai kuorman taakse niin, että kuljettaja ei näe autoasi, koska purkamassa oleva kone voi liikkua vaihtaessaan pinoa kesken kuorman! Muista, että jos et näe kuljettajaa auton istuimelta, kuljettaja ei todennäköisesti näe autoasi.
Jos olet tulossa käymään metsässä töissä olevan koneen luona, sinun tulee huomioida muutamia asioita. Mikäli sinulla on tiedossasi koneen tai puhelinnumero, soita kuljettajalle ja kerro että olet tulossa koneen luokse. Mikäli tämä ei ole mahdollista, huomioithan seuraavat asiat: Metsäkoneiden vaara-alue työskentelyn aikana on 75 metriä. Tälle vaara-alueelle ei koskaan saa mennä, ennen kuin kuljettaja on varmasti tietoinen siitä, että olet lähestymässä konetta. Kun tulet työmaalle, käytä huomioliivejä. Metsäkoneen kuljettaja keskittyy työhönsä, eli käytännössä kouran ohjaukseen työtä tehdessään. Vaikka lähiympäristön tapahtumien havainnointi on osa kuljettajan työtä, kohdistuu keskittyminen kuitenkin puun tekoon tai puun ajoon, eikä kuljettaja välttämättä heti huomaa konetta lähestyvää ihmistä. Älä koskaan lähesty hakkuukonetta puun kaatosuunnasta tai käsittelemättömän metsän puolelta, vaan aina jo hakatun alueen puolelta koneen takaa. Kuljettajan on paljon vaikeampi huomata sinut käsittelemättömän metsän seasta ja toisaalta vaikka varsinaiset kaadettavat puut eivät ylettyisikään sinuun, voi kaatuva puu kaataa edestään esimerkiksi pystyyn kuivaneen tai pienemmän puun, joka kaatuessaan ylettyykin huomattavasti kauemmas. Älä mene lähelle työskentelevää konetta tai työskentelevän koneen taakse, koska kone voi liikkua myös taaksepäin kesken puun teon tai taakan noston, tai mikäli koneeseen tulee toimintahäiriö, voi se tehdä ennalta arvaamattomia liikkeitä. Kun kuljettaja huomaa sinut, hän laskee moottorin kierrokset tyhjäkäynnille tai sammuttaa moottorin sekä laskee ohjaamon portaat alas. Tämä on merkki siitä, että kuljettaja on huomannut sinut ja voit lähestyä konetta.
Koneellisesta puun korjuusta yleisemmin
Nykyaikainen puunkorjuu ja sen ohjaus on Suomessa varmasti maailman tehokkainta. Osoituksena tästä on se, että viimeaikaisista leikkausuutisista huolimatta meillä täällä kaukana pohjolassa on edelleen yksi maailman parhaiten menestyvistä metsäteollisuussektoreista, joka elää lähes täysin viennistä. Koko puun toimitusketju aina suunnittelusta korjuun ja kuljetuksen kautta tehtaalle täytyykin olla äärimmilleen viritetty, jotta ala voi selvitä yhä kovenevassa kansainvälisessä kilpailussa. Metsäkoneyritysten rooli tässä ketjussa on tärkeä, ja se joka koskettaa puun myyjän metsäomaisuutta konkreettisimmin.
Kuljettaja on nykyaikaisessa metsätyössä paljon vartijana. Nykyiset metsäkoneet ovat erittäin kalliita ja niiltä vaaditaan suurta työtehoa, jotta puunkorjuu ja sitä kautta yrityksen toiminta voi olla kannattavaa. Samalla, kun vaaditaan korkeaa tuottavuutta, on kuljettajan kuitenkin pystyttävä huolehtimaan myös metsästä, joka on omistajalleen arvokasta omaisuutta. Metsäkoneenkuljettajaan kohdistuukin vaatimuksia useilta suunnilta, kuljettaja joutuu toimimaan metsänomistajan, urakanantajan, työnantajan sekä viranomaisten asettamien vaatimusten keskellä. Tässä ”ristitulessa” kuljettajan ammattitaito korostuu. Kaikki tämä koskee tänä päivänä niin hakkuu- kuin ajokoneenkin kuljettajia. Erityisesti ajokoneen kuljettajan rooli on viime vuosina korostunut, kun energia- ja osin ainespuunkin mittauksessa on siirrytty kuormainvaakamittaukseen, samalla kun myös ajon tuottavuusvaatimukset kasvavat alati. On laskettu, että metsäkoneenkuljettaja joutuu tehdessään tunnin työtä tekemään saman määrän päätöksiä, kuin hävittäjälentäjä lentäessään tunnin. Metsäkoneyrittäjän ja metsäkoneenkuljettajan työ onkin tänä päivänä rautaisten ammattilaisten työtä, ja tätä arvostusta toivoisi yrittäjille ja kuljettajille tulevan paljon lisää myös oman alan ulkopuolelta.
Nykyaikainen metsäkone on huipputeknologian tuote, jossa eri mekaaniset, hydrauliset ja sähköiset järjestelmät on yhdistetty toimimaan yhtenä kokonaisuutena. Koko tämän järjestelmän hallinta, ylläpito ja tehokas käyttö vaatii erittäin paljon sekä kuljettajalta, huoltohenkilöstöltä että myös koneiden valmistajalta. Metsäkoneissa on jo vuosia ollut tietokonepohjaisia ohjaus- ja mittausjärjestelmiä, joten kuljettajien on hallittava myös vähintään tietokoneen peruskäyttö. Puutavaran mittaus ja apteeraus, eli tavaralajeiksi jako, perustuu tänä päivänä Suomessa ylivoimaiselta pääosaltaan tietokonepohjaisen mittalaiteohjelman käyttöön. Ammattitaitoisen kuljettajan merkitys puutavaran laaduttamisessa ja oikeassa apteerauksessa on kuitenkin edelleen erittäin tärkeää.
Lisäksi kuljettajan ja yrittäjän on hallittava ja tunnettava metsäluontoa sekä ympäristönäkökohtien kannalta että Suomen metsälain asettamien kestävän metsätalouden vaatimusten kannalta. Lisäksi on tunnettava erittäin hyvin puun ostajien asettamat mitta- ja laatuvaatimukset puutavaralle. Erityisesti harvennushakkuita tehdessään metsäkoneenkuljettajan vastuulla on metsän hyvinvointi kymmeniksi vuosiksi hakkuusta eteenpäin. Voidaankin sanoa, että alan rautaisimmat ammattilaiset työskentelevät harvennusmetsissä. Korjuujälkeä sekä puutavaran laatua seurataan aktiivisesti sekä yrityksen oman työnjohdon, urakanantajien että myös metsänhoitoyhdistysten puolesta. Myös viranomaiset valvovat hakkuutyömaiden jälkeä satunnaisotannan perustella, mikä onkin tärkeää, jotta toiminnassa säilyy läpinäkyvyys jokaisessa vaiheessa.
Suomessa puun hankintaketjun hallinta on erittäin tarkkaa ja perustuu lähes 100-prosenttisesti tietotekniikkaan. Jo metsäsuunnitelmien laadintavaiheessa yksittäisten metsäkuvioiden tiedot on tallennettu tietokantoihin, joista hakkuita suunnittelevat tahot, eli metsänhoitoyhdistykset, yksityiset suunnittelijat, metsäyhtiöiden tai metsähallituksen suunnittelijat ym. saavat kuviotiedot käyttöönsä leimikkoa suunnitellessa. Kun puun hakkuusta on päätetty, siirretään tämä data suoraan metsäkoneen omaan tietojärjestelmään, josta kuljettaja näkee hakattavasta kuviosta mm. puustotiedot, halutun hakkuutavan ja jäävän puuston määrän, puutavaralajitiedot, halutut puutavaran mitat, toimituspaikat sekä hakkuualueen kartan. Karttaohjelmassa on myös GPS-paikannus, jolla kuljettaja näkee koneen sijainnin metsässä koko ajan työn aikana ja tallennetut ajourat voidaan siirtää hakkuukoneelta ajokoneen karttaohjelmaan. Kun hakkuu etenee tai päättyy, siirretään tiedot hakatusta ja ajetusta puutavarasta urakanantajan järjestelmiin, jolloin tiedot siirtyvät eteenpäin maantiekuljetuksen sekä tehtaiden järjestelmiin. Samoihin mittaustietoihin perustuu myös puun myyjän saama maksu puista sekä metsäkoneyrityksen saama maksu hakkuutyöstä. Tämä tarkoittaa sitä, että metsäkoneyritysten taksoitus perustuu lähes aina työsuoritteeseen, eli hakattuihin puukuutioihin.
Kaikki tämä vaatii kuljettajalta todella paljon, eikä kukaan ole suoraan valmis ammattilainen. Huippuammattilaiseksi kehittyminen vaatii perustietämyksen lisäksi vuosien työkokemusta, vaikka Suomessa onkin kansainvälisesti vertaillen erittäin hyvä metsäkoneenkuljettajien ammatillinen koulutusjärjestelmä, josta löytyy lisätietoa osoitteesta www.metsaopetus.fi. Silti vielä nykyäänkin metsäkoneenkuljettajaksi lähdetään ja opitaan usein käytännön työtä tehden, tällä tavoin myös yritykseemme on tullut muutamia kuljettajia. Tällä keinoin kuljettajaoppilas oppii samalla ”talon tavoille”, koska jokaisella yrityksellä tälläkin alalla on luonnollisesti hieman erilaisia toimintatapoja muihin verrattuna.